een keurmerk is niet het belangrijkst


Bij keurmerken heb ik altijd gemengde gevoelens. Al jaren ben ik lid van Noloc, belangenbehartiger en certificerende instantie voor loopbaanadviseurs. Gecertificeerd zijn telt als kwaliteitskeurmerk voor loopbaanadviseurs. Noloc is de beroepsvereniging voor loopbaanprofessionals en deze vereniging telt nu ongeveer 3.000 leden.

Ik begrijp dat mensen die loopbaanadvies zoeken, vaak door de bomen het bos niet meer zien en graag wat houvast hebben. Dan kan een keurmerk richting geven. Er komt namelijk nogal wat kijken bij een goed loopbaanadvies. Een loopbaanadviseur moet niet alleen kennis hebben van wat mensen beweegt en hoe je competenties helder krijgt, maar moet ook gedegen kennis hebben van beroepen, functies en arbeidsmarkt. Daarnaast van alles wat te maken heeft met het vinden en verkrijgen van een baan (of zelfstandig ondernemerschap): solliciteren, CV’s, motivatiebrieven, inzet van sociale media, het voeren van gesprekken, de nieuwste vormen van selectie en ga zo maar door. Het vraagt continue bijscholing.


Daarnaast is het een beroep waar de persoonlijke klik van groot belang is. Met onze klanten gaan we namelijk een samenwerkingsrelatie aan, waar beiden zich volop inzetten voor het doel: de best passende volgende loopbaanstap, een baan in een werkomgeving die bij iemand past.


Daarom vind ik iets anders veel belangrijker dan een keurmerk, namelijk tevreden klanten (daarmee bedoel ik degene met wie we het traject doorlopen én de opdrachtgever daarachter). Je hoeft niet op zoek naar klanten als jouw klanten je ambassadeurs zijn. Een klant die blij is met het resultaat: dát is ‘reclame’ die er echt toe doet. Daarmee bouw je aan een reputatie. Een beter kwaliteitskeurmerk bestaat er in mijn ogen niet.


Een keurmerk fijn is, maar reputatie is waar het om draait. 9 maart 2021